zondag 24 januari 2016

Goede wijn behoeft geen krans

Interessant aan gesprekken met anders-gelovigen is, dat je altijd geconfronteerd wordt met je eigen arrogantie. Ik weet het beter. En wat moet je dan zeggen? Is het niet arrogant als je verkondigt dat jij de waarheid (in Jezus) gevonden hebt, terwijl Jezus ons juist oproept niet te oordelen? Het blijft voor mij, als evangelist, een ingewikkeld spanningsveld.

Experiment

Laten we een gedachte-experiment doen. Proefpersoon A weet niet wat wijn is. Nooit gedronken. We schenken drie glazen vol. Twee met een mengsel (in verschillende verhoudingen) van water en wijn en pas in de derde doen we de beste, zuiverste wijn die we kunnen vinden. De goede wijn bewaren we tot het laatste tenslotte. De proefpersoon mag stoppen als hij overtuigd is dat hij de lekkerste wijn gedronken heeft. Maar omdat de proefpersoon de smaak van wijn niet kent, is hij heel tevreden met het eerste glas en stopt. Een volgende proefpersoon proeft twee glaasjes. Het eerste was lekkerder dan het tweede en hij besluit voor het eerste te gaan. Geen van deze beide personen heeft de echte wijn geproefd, maar ze zijn beiden overtuigd wijn gedronken te hebben (ook al was het een slap aftreksel) en ze zijn tevreden. Geen van beiden zal dus weten hoe de echte, zuivere wijn smaakt.

Voor mij is Jezus de echte wijn. Als je van Hem geproefd hebt, wil je niets anders meer. Je bent verzadigd. Maar je kunt dat pas weten als je van Hem geproefd hebt. En dat is een geloofsstap. Je moet het zelf proeven. Ik kan je dat niet uitleggen. Ik kan het hooguit beweren. Arrogant? Ik denk dat dat er een beetje van afhangt hoe je het brengt en hoe je om gaat met de mensen die van de andere glazen geproefd hebben.



Anders gelovigen

Ik geloof namelijk dat anders gelovigen ook al een beetje van de wijn geproefd hebben. Anders-gelovigen staan bij mij niet op “achterstand”. “Ik geloof in Jezus, jij niet, punt voor mij.” Dat dus niet. Paulus is daarin een groot voorbeeld voor mij. Als hij ziet dat de Grieken een altaar gemaakt hebben “voor de onbekende god”, zegt hij niet dat dat fout is, maar zegt hij iets dat neerkomt op: “Jullie hebben zonder het te weten iets geproefd van de echte wijn.” Dat vind ik mooi. Als ik met andere gelovigen praat, wijs ik nooit op wat ze in mijn ogen “fout” zouden doen, maar wijs ik op de wijn die ik mag uitdelen: “Misschien hebben jullie al iets van de wijnsmaak geproefd, maar zou je niet eens een slokje van deze wijn willen proberen? Kom, neem, drink en word vrolijk.” Een goed product heeft geen anti-reclame nodig om op te vallen. Een goed product heeft een goede vertegenwoordiger nodig! Niet één die negatief is over andere producten, maar één die enthousiast is over zijn eigen product! Niet op een arrogante manier. Maar op een aanstekelijke manier. Hier is iets dat je echt niet mag missen!

Geen anti-reclame nodig

Goede wijn behoeft geen krans. Dat spreekwoord past wel mooi. Anti-reclame is onnodig. Maar ook hoeft de vertegenwoordiger zich niet op een voetstuk te plaatsen. Tenslotte heeft hij de wijn zelf ook maar om niet gekregen. Je bent toch overtuigd van de beste kwaliteit van de wijn? Laat maar zien wat die wijn met je doet! De wijn prijst zichzelf wel aan. Het brengt goede vruchten voort! Drink zelf een flinke teug en ga de rest enthousiast uitdelen. Jezus deelt wijn en brood. Hij geeft wijn in overvloed (bruiloft te Kana!) om met elkaar te delen in de feestvreugde. Hij vermenigvuldigt brood tot er overvloedig is, zodat we kunnen uitdelen. We hoeven niet bang te zijn zelf te kort te komen als we het delen. En Hij zegt niet: "Jullie zijn beter dan de rest, omdat jullie Mij kennen". Hij zegt: "Ga de wereld in en deel uit. Het zal niet makkelijk zijn. Maar dat is wat het met je doet als je van de ware wijn gedronken hebt. Mensen moeten aan jou kunnen zien, ruiken en proeven wie Ik ben. Laat het oordelen maar aan Mij over. Ga uitdelen. Ga maar naar de hongerigen en de naakten en de gevangenen. Schenk de wijn uit! Overvloedig en zonder mopperen! Geef ze een slok en laat ze zelf maar tot een conclusie komen, wat de beste wijn is. Want als ze proeven, zullen ze het weten." 

Relax!

Mijn boodschap? Relax. Ontspan. Laat al die kramp los om de rest van de mensheid te veroordelen. Jezus hoeft niet verdedigd te worden door ons. We hoeven niet te wedijveren met andere geloven (of andere gelovigen!). Dat vraagt Jezus helemaal niet van je. Wandel achter Jezus aan, deel uit van de wijn en de feestvreugde die je zelf ook zomaar gekregen hebt, om niet. Deel van het brood en de wijn. Goede wijn behoeft geen krans!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten