zondag 10 augustus 2014

Een extra rondje om de rotonde


Ken je dat boekje "Raad eens hoeveel ik van je houd?" Dat boekje over mama-konijn die babykonijn in bed gaat leggen. En baby-konijn wil laten zien hoeveel hij van mama houdt. "Zo hoog als ik kan springen mam, zoveel houd ik van jou." Maar mama konijn zegt: "Oké, zo hoog als ik kan springen houd ik van jou!" En ze springt uiteraard nog veel hoger. "Zo hoog als mijn benen komen als ik op z'n kop sta houd ik van jou!", zegt baby-konijn Maar als mama konijn op haar kop staat, komt ze natuurlijk veel hoger. Mijn dochtertje maakt altijd haar eigen versie. "Ik houd zoveel van jou als naar de maan en weer terug en dan naar Gouda en Stolwijk en dan naar de bushalte van 107 en dan weer naar huis", zegt ze dan. En ik antwoord dan altijd: "En ik naar de maan en weer terug en dan naar Gouda en Stolwijk en dan naar de bushalte van 107 en dan nog een extra rondje om de rotonde en dan naar huis." 



De liefde van mama is altijd groter. Ja, een heerlijk boekje om over door te filosoferen. Kun je oneindig veel van iemand houden? Wat is oneindig veel? Of kan er altijd nog een schepje bovenop.
Oneindig veel van iemand houden. Is dat zoveel als ik van mijn kinderen houd? En van mijn man? Het komt vast in de buurt. Maar Gods liefde voor ons, die is oneindig groot. Onmetelijk groot. En als ik me dat voor probeer te stellen, ik weet niet, dan loop ik vast. Hoeveel keer om de rotonde zou ik dan moeten? Er kan immers altijd nog een keertje bij. 

Ik filosofeerde als kind vaak over de oneindigheid van het heelal. Je loopt en dan kom je een muur tegen. Maar je klimt erover en het gaat weer verder. En er is weer een muur. Maar je klimt er weer over. En zo ging het maar door. Ik droomde er vaak van. Wat is oneindig? Bestaat oneindig wel? Bestaat iets dat ik niet voor kan stellen?

Gods oneindige liefde. Kan ik me dat voorstellen? Een liefde die nooit op gaat. Een liefde die nooit uitgeput raakt. En hoe vaak ik ook de fout in ga, God heeft altijd nog een portie liefde voor me over. Als ik denk dat God zoveel om ons geeft, dat Hij in Zijn goedheid ons gered heeft door de Here Jezus. Dat Hij in Zijn Liefde ons gezien heeft, gehoord heeft. Ons roepen en smeken. Onze pijn en verdriet. En dat Jezus dat alles aan het kruis gedragen heeft en alles volbracht heeft. Dan kan ik echt huilen. Huilen omdat ik nooit volledig kan beseffen wat dat betekent. Genade. Zo oneindig groot. Voor mij. 
Overweldigend. 


Genade

Groter dan mijn gedachten,
Groter dan wat ik zeggen kan,
Groter dan wat ik voel,
Groter dan ik bedenken kan.
Groter is Uw liefde

En als ik dat bedenk
Voel ik me klein,
kleiner, kleinst misschien.
Onzichtbaar klein.
Maar grenzeloos geliefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten